Praktijk_Logo

NIEUWS

DE GRIEPPRIK

Ieder jaar rond oktober / november krijgen veel mensen een vaccinatie tegen de griep [ de griepprik ]. In 2009 is er extra gevaccineerd tegen de H1N1 griep. De griepprik is gratis voor mensen met een verhoogd risico op een ernstig beloop van een griepinfectie. Dit geldt wanneer u 60 jaar en ouder bent en/of lijdt aan een van de volgende ziektes : hart- of longziekte, suikerziekte, nierziekte, weinig afweer door ziekte of behandeling.

Heeft de griepprik bijwerkingen?
De prik kan soms gedurende een dag wat pijn in de arm geven, maar u kunt er niet ziek van worden. U kunt er geen griep van krijgen, want het griepvaccin bevat stukgemaakt [ onwerkzaam ] virus.

Hoe werkt de griepprik?
Als u een griepprik krijgt, reageert uw lichaam hierop door afweerstoffen te maken tegen het virus. De griepprik werkt al na twee weken. Wanneer u daarna in aanraking komt met het griepvirus, kunnen de afweerstoffen het onschadelijk maken.

Waarom elk jaar een griepprik?
Het griepvirus verandert regelmatig. Ons lichaam herkent het virus dan niet goed meer. Daarom kunt u ieder jaar weer griep krijgen en daarom is elk najaar [ eind oktober, begin november ] een nieuwe griepprik nodig. Een griepprik werkt alleen tegen de echte griep [ influenza ], dus niet tegen verkoudheid. De griepprik krijgt u in de bovenarm. Wilt u daar met uw kleding rekening mee houden?

Wanneer mag de griepprik niet worden gegeven?
Er zijn een aantal omstandigheden waarin de griepprik niet gegeven mag worden: koorts boven de 38 graden Celsius, zwangerschap of een allergie voor kippeneiwit. Wilt u dit melden aan de assistente indien dit het geval is.

Op dinsdag 30 oktober 2018 van 14:00 - 16:00 en op donderdag 8 november 2018 van 16:00 - 18:00 worden de griepvaccinaties uitgedeeld.

.